اين پديده هزار پا دارد

و بالاخره متفاوت / متفاوط نویسی را پیشه کردند و اندر این باب اندیشه !

ب- جغرافیا ‌نیز ‌چاره‌ای ‌جزاین‌نداشت‌که درعصررسانه‌های‍شاخ‌اندر شاخ تعریف‌جدیدی‌را‌برای‌خود دست و پاکند. بی‌مرزی فرهنگی یا مرز‌اندر مرزی جایگزین مرز یا مرزهایی شد که سیم‌های خارداراکنون قیچی شده را تداعی می‌کند از همین منظر جدیت  جایش را به طنز می‌دهد و انحصار جایش را به اختلاط و امتزاج! به تعبیري جهان ما در حال چند فرهنگی شدن و سبک ‌های زندگی‌ما در حال جهان وطن شدن هستند.

2- متافیزیک حضور،ضربدرهای  دریدایی، نفی ثنویت گرایی‌های دریدایی؛ زبان

 ( باحساسیت‌های‌هايدگری،پل‌ر‌یکوری،‌نيچه‌ای(درپرانتزباختینی، بورخسی، مالارمه‌ای ، والری وار و ...) و نموده‌های بودریای ، کهکشان دال‌ها و مدلول‌ها ،مؤلف مهمان و نویسندة کاغذیِ رولان بارتی ، بازی‌های زبانی ویتگنشتاینی ،آنتی فرم ایهاب حسن و...  از جمله مواردی است که توجه بخشی از شعر امروز را در مقطع یاد شده به خوبی مشغول داشته است.

درنگ بر همة این موارد و نشان دادن بازتاب آن در شعراز فرصت ورخصتی که دارم افزون‌تراز‌آن است؛ پس در حد امکان به مورد و یا مواردی از نکات یاد شده می‌پردازم:

الف- بحث زبان در شعر از دهة هفتاد خورشیدی به این سو در آثار شعری با بحث معنا گریزی تعطیل معنا و بازی‌های زبانی همراه بوده و به رغم جلوهای مثبت آن اما به سوء فهم‌هایی نیز دامن زده و در نتیجه خسارت‌هایی به بار آورده است.از دیر باز وقتی خواجه‌نصیرالدین طوسی در « معیار الاشعار» به تعریف شعر می‌پردازدتلویحاً اهمیت زبان شعر را یادآور می‌شود :«... اما کلام الفاظی باشد مؤلَف از حروف که به حسب وضع بر معانی مقصود دال باشد .شعر بی‌الفاظ تصور نتوان کرد. 

اين پديده هزار پا دارد

این پدیده هزار پا دارد     

 1 - گزاره‌های تئوریک فلاسفة بنیاد ستیز که از دههٔ هفتاد خورشیدی بدین سو مطرح گردید با چه شاخصه‌هایی همراه بود که مورد درنگ و بعضاً قبول بخشی  از منتقدان و مخاطبان حرفه‌ای شعر امروز ایران قرار گرفت ؟ چرا و چگونه  شعر امروز فارسی آن را جذب و دورنی خود کرد یا نکرد؟ از چرایی می‌آغازیم و بسیار فشرده به اقتضائات و بستر تاریخی- فرهنگی آن اشاره می‌کنیم:

 الف- نقطه عزیمت تاریخی آن : بدین معنا که جهان مبتنی بر  رسانه‌های الکترونیک ناگهان باورمداری‌خودرا ازدست می‌دهد و مفاهیم مقتدر‌ایدئولوژیک به کاریکاتورهایی متکثر تبدیل می‌شوند. شصت میلیون قربانی در دوران شوروی انقلابی، شاهدانی غایب بر این ادعا هستند! از طرح کتاب «گورستان بی‌گناهان » الکساندر یا کولیف ( از اعضای بلند پایة حزب کمونیست اتحاد شوروی،  نیز  مشاور ارشد دبیر کل حزب  و رئیس دولت در دوران زمامداری گوربا چف) به افشاء این نکته می‌پردازد که بخش اعظم کشتاری که ازسران انقلاب شوروی به عمل آمده به دستورمستقیم شخصی لنين بوده است. 1 از طرفی کوره‌های لابد مدرن آدم سوز، آشويتس و داخائوی مدرن گورستان‌های دسته جمعی  مدرن ، هیروشیما و ناکازاکی، هیتلر و موسلينی مدرن، و ....تحفة نظر دنیای مدرن به شمار می‌روند!     تغییر و تحولات در نقش انقلاب 1357(1979 ) و سپس تر جنگ ، بخشی از شعر امروزایران را به صیقل دادن «زبان» ی‌وادشت که به بیان مفاهیمی مشخص در دوران پیش از انقلاب عادت داشت و بخشی دیگر را به درنگی ژرف کاوانه هدایت  کرد که بعداً ساختار شکنی و زبان مداری شعرِ «در زبانی»، بازهای زبانی و .... و بالاخره متفاوت / متفاوط نویسی را پیشه کردند

                                                 

             اين مطلب همچنان در پست هاي بعدي ادامه دارد